Umělá inteligence (AI) se stává součástí našeho světa, nebo spíš my už vplouváme každou další hodinou do světa, kde je AI. Proč to nevyužít kreativním způsobem? Řízení a koordinace dobrovolníků vyžaduje široký soubor funkcí a úkolů, které jsou převážně administrativní. AI právě může tuto zátěž zmírnit. Jak?
AI může navrhovat dobrovolnické příležitosti na základě vaší organizace (např. prochází minulé dobrovolnické příležitosti, webové stránky, dobrovolnické zdroje či typy událostí atp.). AI může vyprávění koordinátora převést do textu – proto příprava příruček, pokynů a školící materiály mohou být sepsány novou technologií. Můžete mít např. první funkční návrh informací, které chcete do příručky dát. AI může vymyslet způsob, jak tyto informace uspořádat. Získání dobrovolníků bude snazší inovativním způsobem náboru, pomocí sociálních médií, které analyzují zájmy dobrovolníka a vyhodnotí nabídku ušitou přímo na míru. Důležité je dobrovolníka si udržet. AI může vymyslet určité benefity, kredity, které se budou dobrovolníkům načítat. Chcete poděkovat dobrovolníkům? Umělá inteligence vám může vymyslet certifikát, sestavit poděkování jazykem mladých lidí. Sestavit vám může i celý dobrovolnický program, sepsat grant či pomoci navázat spolupráci se stejně laděnými neziskovými organizacemi. Dokonce i se zahraničními, jelikož dokáže vytvořit přesný překlad z jednoho jazyka do druhého. Tím se ušetří za odborného tlumočníka/překladatele. A zpětná vazba? Jak jí vyhodnotit co nejefektivněji? S AI včetně doporučení k vylepšení programů. A co se týká uložení všech dat, shromažďování, třídění i archivování – mohou pomoci nástroje AI.
Národní pedagogický institut ČR (NPI) vydal k novému školnímu roku sedm doporučení, jak pracovat s umělou inteligencí.
NPI ČR vydáním doporučení reaguje na příchod nástrojů generativní AI typu ChatGPT a jejich rozšíření mezi širokou veřejnost. Díky jejich dostupnosti je možné generovat texty, obrázky, videa i hudbu. Takové možnosti přirozeně proměňují (NEJEN) výuku a přinášejí s sebou i nové výzvy. „Zahrnutí AI do každodenního školního života a aktivit učitelů a žáků přináší řadu příležitostí, její promyšlené využití může usnadnit práci učitelům, vytvořit žákům aktivity a materiály střižené na míru, využívat a rozvíjet lépe potenciál každého žáka,“ vysvětluje Ondřej Neumajer, vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání v NPI ČR, a dodává: „Na druhou stranu přináší i výzvy – otázky etiky, podvádění i ochrany soukromí nebo hledání rovnováhy mezi využíváním technologií a rozvojem nadčasových a pro život důležitých dovedností.“
„Rychlost vývoje technologií je dnes dechberoucí, což je vidět právě v oblasti AI. Abychom mohli budovat efektivní a užitečnou podporu učitelům, je pro nás klíčová spolupráce s učiteli, kteří jsou o krok napřed a do své výuky uvedené změny již promítají. Tito odborníci nám s dnes publikovanými doporučeními pomáhali,“ doplňuje Ondřej Neumajer.
Doporučení poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se sedmi základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí; prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody.
Doporučení, jak pracovat s umělou inteligencí, pro ředitele, učitele, žáky i rodiče, najdete ke stažení zde: https://revize.edu.cz/ke-stazeni#ai